Öröm |
Szomorúság |
A hétköznapok és szabadnapok
eseményei érzelmek láncolata a gyermek és a felnőtt életében
is. Természetes érési folyamatok határozzák meg, hogy a gyermek
még „rabja” az érzelmeinek, az érzelmi szabályozás, a
késleltetés képessége, az önuralom, az érzelmi tudatosság
kialakulása lassú folyamat.
Meglepődés |
Csecsemőkortól kezdve, ahogy az anya
visszajelzi, lereagálja a baba jelzéseit, úgy épül fel ezen a
kommunikációs rendszeren keresztül a tudásunk arról, hogy a
jelzéseinknek jelentése van a másik számára. A beszéd
kialakulása előtti időszakban a gügyögés, sírás, rúgkapálás,
mosolygás, nyúlás, mutatás mozgósítja a környezetet, a
kezdetben öntudatlan akciónak eredménye lesz, valami változik: a
baba enni kap, játékot kap, puszit kap, betakarják, vagy ki,
felemelik, kicserélik a pelusát. A mamák automatikusan szavakkal
kísérik saját válaszreakcióikat, és a babák akcióit
érzelmekre, állapotokra, szándékokra fordítják le.
Így kezdődik az érzelmek tanulása, és szabályozása. Az anyai empátiás
ösztön és a babák nonverbális kommunikációs sajátossága megsegíti
az anyákat. A beszéd kialakulásával bonyolódik a helyzet, mert a
szavak és érzelmek táguló birodalmában könnyen el lehet
tévedni: egymást félreérteni, az érzelmeket bagatellizálni, a
saját érzelmeiknek áldozatául esni.
Düh |
Sok szakkönyv és cikk azért emlegeti
sokat az önismeret és ön-fejlődés témakörét a gyereknevelés
kapcsán (is), mert a folyamat szükségszerű része hogy a
felnőttek és a gyerekek érzelmi rendszerét külön tudjuk
választani és tudjuk mi mit érzünk és mit érez a gyerek és
újra és újra el tudjuk dönteni, hogy épp melyik a fontosabb. A
felnőtt személyiségfejlődés egyik állomása, amikor az érzelmek
fontosságát elismerjük, és elkezdjük magunkat monitorozni: mit
érzek, miért érzem?
A teoretikusok érzelmeknek négy
összetevőjét különböztetik meg: a fizikai, fiziológiai változásokat (pl szapora szívverés), a kognitív kiértékelést
(ez egy ijesztő helyzet), az arckifejezést (nagyra tágult szemek)
és a megnevezést (félelem, rémület). Ebből áll össze az
érzelem. A gyerek csak a fizikai-idegrendszeri változásokat
érzékeli és nem tudja, hogy mitől van.
Félelem |
A felnőttől elvárható, hogy tudja
mit érez. A gyerektől nem várható el. A szülő dolga felismerni
a csalódottság, félelem, nyugtalanság, feszültség viselkedéses
jeleit a gyermeknél, és kisegíteni őt a kognitív kiértékeléssel
és megnevezéssel.
Az arckifejezések felismerését is
lehet gyakorolni: olyat játszani, hogy különböző érzelmeket
megjelenítünk az arcunkon, vagy megkérjük a gyereket tükör
előtt, vagy le is lehet fényképezni. Nagyon jó móka! Ha a
jól sikerült képeket kinyomtatjuk és módunkban áll laminálni,
akkor házi készítésű kártyákat gyárthatunk, amin a gyerek
mutatja be mondjuk a hat alapérzelmet, vagy akár többet is.
Na, kipróbáljátok?!