A szeretetről sok vallás, filozófus,
pszichológus, ezoterikus-spirituális tanító gondolkozik(ott) és
ír(t) hiszen a tartós emberi kapcsolatok legfontosabb, ám
törékeny, múlékony és olykor veszélyes értéke ez.
Chapman könyvei, elmélete azért jó
és feltehetőleg azért ilyen népszerűek, mert a filozofálás,
elmélkedés helyett konkrétumokhoz köti a szeretetet,
megragadhatóvá, kézzel-foghatóvá teszi.
Azt a végtelen sok módot, ahogy
kifejezhetjük a szeretetünket, öt csoportba osztja, nyelvnek
nevezi, és azt mondja, hogy ebből egy, vagy kettő igazán a
sajátunk, amiből a legjobban érezzük, hogy szeretve vagyunk és
ez többnyire az, amelyiken mi magunk is könnyen kifejezzük
szeretetünket. Mindazonáltal minden könyvben ad tippeket, hogy mi
módon deríthetjük fel valaki szeretetnyelvét.
A gyerekekről szóló részt a
gyermekpszichiáter Ross Campbell-lel írta, akinek a
legelgondolkodtatóbb állítása, hogy a gyerekek minden
megnyilvánulásukkal, szüntelenül azt kérdezik: „szeretsz?”
Ha a szülő újra és újra megerősíti, hogy igen, mindig minden
körülmény közt és feltételek nélkül szereti a gyermekét,
akkor a feltöltött szeretettankkal a gyermek megnyugszik és sokkal
együttműködőbb lesz. A helytelen viselkedés mögött az üres
szeretet tank áll. - állítják a szerzők.
A gyerekek saját szeretetnyelve öt
éves koruk körül formálódik. Előtte kevéssé megállapítható,
illetve a szülő akkor tesz helyesen, ha mind az öt szeretetnyelven
beszél a gyermekkel, vagyis megismerteti vele az összes
szeretet-csatornát, és ki tudja alakítani a saját
szeretet-nyelvét.
Honnan tudod, hogy anya/apa szeret? -
kérdezhetjük meg a gyermekünktől.
A Gyerekekre hangolva című könyv
azonban nem csak a szeretetnyelvekről szól. A 8.-9.-10. fejezetek a
fegyelmezés, a tanulás és a harag témaköreit elemzik és fontos
alapvető megállapításokat tesznek.
A fegyelmezésnek – mint a helytelen
magatartás korrigálásának – szeretetből kell fakadnia. Minél
inkább érzi a gyermek a szeretetet, annál könnyebben
fegyelmezhető – írják a szerzők. Tehát fegyelmezés előtt
mutatnunk kell, hogy szeretjük őt. (Ez pedig egy az egyben
összecseng azzal, amit az „Integrált fegyelmezési szemlélet”
képvisel.) A gyerekek viselkedésének két pozitív irányító módszere, amit ajánlanak a szerzők a kérés és a gyengéd testi ráhatás. Az általuk említett két kevésbé pozitív és csak ritkán és nagy körültekintéssel alkalmazandó módszer az utasítás, a büntetés, és a magatartás megváltoztatása. Ezeket röviden mind kifejtik a szerzők.
Ennek a résznek nagy értéke még, hogy tisztázza, hogy a gyerekek még máshogy - éretlenül és önközpontúan - szeretnek, mint a felnőttek, nekik elemi (lét)szükségletük, hogy szeretve legyenek.
Ennek a résznek nagy értéke még, hogy tisztázza, hogy a gyerekek még máshogy - éretlenül és önközpontúan - szeretnek, mint a felnőttek, nekik elemi (lét)szükségletük, hogy szeretve legyenek.
A szülei szeretetét érző gyermek a
tanulásra is motiváltabb. Fontos cél, hogy az iskolai feladatok
elvégzése a gyermek felelőssége legyen, a szülő támogató
segítőként álljon mögötte, de ne helyette oldja meg a házi
feladatokat.
A harag az élet része, nem jó, vagy
rossz, bár tény, hogy sok problémát tud okozni a családi
életben. Saját példánkkal mutatva taníthatjuk meg, hogy a
haragos (romboló) tetteknél jobbak a haragos szavak, amit a
szülőnek érdemes és fontos kibírni, aztán jelezni, hogy látja,
hogy a gyerek mérges. A szerzők szerint a teli szeretet-tank
jelentősen csökkenti a dühös érzéseket és jeleneteket.
A te gyerekeidnek melyik a
szeretetnyelve?